The Sixth Principle Part 3 Hebrew Version

A place to share study, midrash, links and ideas.
Forum rules
Love your neighbour as yourself.
If there is a disagreement please have it respectfully.
samuel7771
Posts:28
Joined:Tue May 15, 2018 4:13 am
The Sixth Principle Part 3 Hebrew Version

Post by samuel7771 » Fri May 25, 2018 10:15 pm

Yeshayahu 53 Hebrew Version
מיהו הנושא של
ישעיהו פרק נ"ג?
שימו לב: מאמר זה מכיל את שמו של הקדוש ברוך הוא! הזמן הגיע שאנו (ישראל) נשוב להשתמש בשם הקדוש מכל משום שהתורה אומרת שזהו "שם זיכרון לעולם". עלינו לזכור כי המשנה מעודדת אותנו להשתמש בשמו של הקדוש ברוך הוא!

התפילה האהובה כל-כך, "עץ חיים", אומרת...

"עֵץ-חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר. דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי-נֹעַם וְכָל-נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם.."
עמוס ח': י"א נותן לנו את המילים היפות הבאות. זוהי נבואה, נבואה אותה מקווה הכותב לראות מתגשמת בקרוב!

"הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה וְהִשְׁלַחְתִּי רָעָב, בָּאָרֶץ לֹא-רָעָב לַלֶּחֶם וְלֹא-צָמָא לַמַּיִם כִּי אִם-לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי יְהוָה"
מבוא
במאה ה12, ניסח רבי משה בן-מימון (הרמב"ם, 1204-1138) את "שלושה עשר העיקרים" המבוססים בקפידה על דברי התורה/תנ"ך. הבה ונבחן את ה"עיקר השישי".

"אני מאמין באמונה שלמה שכל דברי הנביאים אמת"
משום שעלינו להצהיר את אמונתנו, שהנביאים דברו את דבר יהוה אלהינו, עלינו להיות בטוחים שהם נביאים אמיתיים ומהימנים. הבה ונבחן, אם כן, מיהו נביא.

נביא הוא אדם שקיבל מסר אלוהי ואת האחריות להעביר מסר זה לבני האדם. אין לו ידע נוסף בנוגע לעתיד מעבר למה שנתגלה לו על ידי אלוהים, ברוך הוא! בנושאים אחרים, ידע הנביא הוא אנושי וטבעי, כשל כל בני האדם. התהליך בו לומד הנביא את רצון אלוהים נקרא השראה. הנביא הוא אדם בעל השראה; כלומר, אדם שעליו נחה רוחו של אל-שדי.

הנביאים היו גם אנשים צדיקים. מוחם היה מלא במחשבות טהורות ומעשיהם היו נאצלים. עם זאת, הם לא היו חסרי-חטא, כפי שאין אדם שאינו חוטא. הנביאים נבחרו על-ידי אלוהים, ולפיכך הם אנשי אלוהים, משום שחייהם הוקדשו לעבודת אלוהים.

יהוה אלהים, יתברך שמו הקדוש, ניבא את חטאיהם של ישראל ואת ההתפזרות בגולה העתידה לבוא. הוא גילה לנביאים פרטים אודות המשיח ושיבת ציון (ארץ ישראל/ירושלים). כיום, מדינת ישראל (חילונית, לא רוחנית) התבססה שנית בארץ.

לפיכך, "אני מאמין באמונה שלמה שכל דברי הנביאים אמת" משום שהם דבר אלוהים.

חלק א'
"מי זה?"

"מִי הֶאֱמִין לִשְׁמֻעָתֵנוּ וּזְרוֹעַ יְהוָה עַל-מִי נִגְלָתָה : וַיַּעַל כַּיּוֹנֵק לְפָנָיו וְכַשֹּׁרֶשׁ מֵאֶרֶץ צִיָּה לֹא-תֹאַר לוֹ וְלֹא הָדָר וְנִרְאֵהוּ וְלֹא-מַרְאֶה וְנֶחְמְדֵהוּ : נִבְזֶה וַחֲדַל אִישִׁים אִישׁ מַכְאֹבוֹת וִידוּעַ חֹלִי וּכְמַסְתֵּר פָּנִים מִמֶּנּוּ נִבְזֶה וְלֹא חֲשַׁבְנֻהוּ"

ישעיהו נ"ג: א'-ג'
ישעיהו נ"ג הוא פרק מרתק, עם זאת, איננו קוראים פרק זה בבתי הכנסת. לאחרונה, ניתנה ליותר ממאה ישראלים חוברת קטנה, והם נשאלו, "על מי אתה חושב שקטע זה מדבר, מיהו העבד הסובל? אלו שהסכימו לקרוא, בסיימם, נאלצו להודות שאינם יודעים במי מדובר. לעומת זאת, אחרים חשבו שהיתה זו ספרות נוצרית המתארת את "ישו המשיח הנוצרי". כאשר נאמר להם שזה עתה הם קראו קטע מן התנ"ך, מספר ישעיהו פרק נ"ג למעשה, היו כאלה שנפגעו וברחו משם, אחרים אמרו שהיה זה קשה מדי להבנה, בעוד מספר תלמידי ישיבה אמרו שהרבנים שלהם לימדו אותם, שקטע זה מתאר את ישראל כעבד הסובל וזהו אכן הפירוש הרבני לפרק. עם זאת, לחז"ל, כדוגמת הרמב"ם, הייתה דעה אחרת כאשר דיברו על פרק נ"ג והם אמרו זאת במפורש, כפי שנגלה בעוד זמן מה.

נשאלת השאלה, מדוע פרק זה אינו ידוע כמעט ולעולם לא נקרא בבתי הכנסת. אנו קוראים את התורה ואת ההפטרה כפי שקבעו חז"ל בלבד. עם זאת, ישעיהו נ"ג אינו חלק מהקטעים שנקראים. האמת היא שחוץ מחומש עם הפטרות, ל99.5% מהיהודים אין אפילו ספר תנ"ך. וכולנו יודעים שהחומש עם ההפטרות לא מכיל את פרק נ"ג של ישעיהו, לפיכך, כיצד יכולים אנו אי פעם לקרוא את הנבואות אודות המשיח? כאשר מועלה הנושא, כפי שמתואר לעיל, ההתייחסות אליו היא כלאחר יד.

פרק ב'
מה אומרים חז"ל...

על ישעיהו נ"ג?

פירושים או תרגומים עתיקים רואים את ישעיהו נ"ג כמתייחס לעבד מיוחד, המשיח, אשר יסבול עבור חטאי ישראל.

"כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמו"ֹ (פסוק ח')

רבי יונתן בן עוזיאל, תלמידו של הלל הידוע, אשר חי בסוף ימי הבית השני החל את תרגומו לפרק זה כדלקמן:

"הא יצלח עבדי משיחא יראם ויסגיא ויתקף (וינטל) לחדא : כמא דסברו ליה בית ישראל יומין סגיאין דהוה חשוך ביני עממיא חזויהון וזיויהון מבני אינשא"

(רוצה לומר: הנה יצלח עבדי המשיח ירום ונשא וגבה מאוד : כשבית ישראל הביטו אליו מזה ימים רבים משום שחשך משחור תואר פניהם בקרב הגויים וגוון פניהם כהה יותר מבני-אנוש)

התלמוד הבבלי קובע את הדברים הבאים:

"ורבנן אמרי: חיוורתא דבי רבי שמו שנאמר (ישעיה נ"ג) אכן חליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם, ואנחנו חשבנהו נגוע מכה אלהים ומענה"

(רוצה לומר: וחכמים אומרים מצורע של בית רבי שמו, שנאמר (ישעיה "ג): "אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם וַאֲנַחְנוּ חֲשַׁבְנֻהוּ נָגוּעַ מֻכֵּה אֱלֹהִים וּמְעֻנֶּה".)

(סנהדרין צ"ח ב')

כהסבר על רות ב': י"ד, קובע מדרש רבא:

"ד"א מדבר במלך המשיח · גשי הלום· קרובי למלכות · ואכלת מן הלחם · זה לחמה של מלכות · וטבלת פתך בחומץ · אלו היסורין · שנאמר (ישעיה נ"ג) והוא מחולל מפשעינו..."
ספר הזוהר כרך ב', שמות פרשת "ויקהל", דף רי"ב עמוד א' בפירושו, מצביע גם כן על המשיח:

"בגנתא דעדן אית היכלא חדא דאקרי היכלא דבני מרעין, כדין משיחא עאל בההוא היכלא וקארי כל מרעין כל כאבין כל יסוריהון דישאל ייתון, וכלהו אתיין עליה, ואלמלא דאיהו אקיל מעלייהו דישראל ונטל עליה לא הוה בר נש דיכל למסבל יסוריהון דישראל על עונשי דאורייתא הה"ד אכן חלינו הוא נשא וגו'."

(רוצה לומר: בגן עדן יש ארמון אחד הנקרא ארמון החולים, אז המשיח נכנס אל הארמון ההוא וקורא, כל המחלות כל המכאובות וכל היסורים של ישראל יבואו נא, וכולם באים עליו, ולולא הקל מעל ישראל והטילם על עצמו לא יהיה בן אדם אשר יוכל לסבול יסורי ישראל בגלל כובד העונשים הכתובים בתורה, וזה הוא שכתוב "אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא" וגו'.)

אין ספק כי חז"ל מימי קדם ציפו שהמשיח ימלא את נבואת ישעיהו. רק באמצע ימי הביניים הוצגה דעה חדשה לגמרי אשר אני מאמין כי נוצרה בגלל רדיפות ה"נוצרים" את ישראל. פרשנות חדשה זו הפכה לנפוצה על ידי רש"י (רבי שלמה יצחקי – 1105-1040). רש"י גרס שהפסוקים אודות ה"עבד" בישעיהו, מתייחסים לגורל הקולקטיבי של ישראל כאומה, ולא לגורלו של המשיח. למרות תורתו של רש"י, אשר נותרה התוראה המקובלת עד ליום הזה, חכמים אחרים באותה תקופה, ואף בתקופה מאוחרת יותר, ובכללם הרמב"ם, הבינו את הסתירות שבהשקפותיו של רש"י ודבקו בפרשנויות המשיחיות המקוריות של החכמים שקדמו להם.

הרבנים הללו העלו שלוש התנגדויות להשקפתו של רש"י:

ראשית.



הם הצביעו על הקונצנזוס הקיים בנוגע להשקפה הקדומה.

שנית.



הם הדגישו שהטקסט כולו נכתב מבחינה דקדוקית בלשון יחיד. לדוגמא: "לא תואר לו…נבזה…והוא מחולל מפשעינו…כשה לטבח יובל" וכו'.

שלישית.

הם ציינו כי פסוק ח' מעלה קושי בפני מי שמפרש את הקטע כמתייחס לעם ישראל, כי הפסוק אומר:

"מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח וְאֶת-דּוֹרוֹ מִי יְשׂוֹחֵחַ: כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ"

נשאלת השאלה האם העם היהודי "נכרת אי פעם מארץ החיים"? חס וחלילה! מובן שלא! אלוהים הבטיח שעם ישראל יחיה לנצח:

"כֹּה אָמַר יְהוָה נֹתֵן שֶׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם חֻקֹּת יָרֵחַ וְכוֹכָבִים לְאוֹר לָיְלָה רֹגַע הַיָּם וַיֶּהֱמוּ גַלָּיו יְהוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ : אִם-יָמֻשׁוּ הַחֻקִּים הָאֵלֶּה מִלְּפָנַי נְאֻם-יְהוָה גַּם זֶרַע יִשְׂרָאֵל יִשְׁבְּתוּ מִהְיוֹת גּוֹי לְפָנַי כָּל-הַיָּמִים : כֹּה אָמַר יְהוָה אִם-יִמַּדּוּ שָׁמַיִם מִלְמַעְלָה וְיֵחָקְרוּ מוֹסְדֵי-אֶרֶץ לְמָטָּה גַּם-אֲנִי אֶמְאַס בְּכָל-זֶרַע יִשְׂרָאֵל עַל-כָּל-אֲשֶׁר עָשׂוּ נְאֻם-יְהוָה" ירמיהו ל"א :ל"ה-ל"ז.

באופן דומה לא ניתן לייחס את פסוק ח' לעם ישראל. שהרי כתוב: "מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ" וברור ש"עמי" פירושו עם ישראל. אם נניח שפסוק זה מתייחס לעם ישראל, נסיק שישראל מוכה ונגוע למען ישראל, בגלל חטאו של ישראל. וברור שאין זה הגיוני. כיצד יוכלו החוטא והאדם הנושא את החטא על עצמו להיות זהים? כמו כן, כיצד יוכל עם ישראל להיות העבד אשר "לֹא-חָמָס עָשָׂה, וְלֹא מִרְמָה בְּפִיו". (פסוק ט') ? עם ישראל איננו ולא היה מעולם חף מחטא - התנ"ך מלא וגדוש בדוגמאות מחטאי העם, ירמיהו כתב ספר שלם על אי הציות של עם ישראל ועל העונש שיבוא כתוצאה.

רבי משה כהן איבן קריספין מקורדובה, שחי במאה הארבע עשרה, אמר לגבי הפרשנות הגורסת שישראל הוא העבד, שהיא: "מסלפת ומעוותת את משמעותו הטבעית של הקטע." ושישעיהו נ"ג: "ניתן מאלוהים כתיאור של המשיח, ושעל פיו יבחן כל מי שיטען להיותו המשיח, וייקבע אם הוא אכן המשיח על פי היותו דומה או לא דומה לתיאור הזה."

למרות כל הנאמר לעיל, עד היום מתעקשים רבנים רבים לצטט את רש"י כסמכות הסופית והמוחלטת לגבי פרשנות הנוגעת לזהותו של העבד בישעיהו נ"ג. אחרים מודים בחולשתה של השקפה זו, וגורסים שהקטע מתייחס לדמות אישית. בדרך כלל הם מזהים את נושא הפרק עם הנביא ישעיהו עצמו, או עם כורש מלך פרס. יש המציינים את יחזקאל, או את ירמיהו, משה, איוב, או אפילו אישים אחרים לא ידועים בני דורו של ישעיהו - כדמות שעליה מדבר הנביא.

בסקירת רשימת האישים המופיעה לעיל, עולה השאלה: מי מהם היה חף מפשע לחלוטין במהלך חייו? מי מהם מת עבור חטאי אחרים? ומה דעתכם בעניין? האם תהיו מוכנים לדחות את המשיח כדמות שעליה ניבא הנביא? חשבו שוב על השאלה: מדוע הושמט הקטע הזה מקריאת הכתובים הקבועה בבתי הכנסת מזמנו של רש"י ועד היום?

אל תתיר ל"כנסיה הנוצרית" הפגנית להשפיע על בינתך, עלינו לדחות את פירושו של רש"י ולדבוק בפרשנויות של גדולי חז"ל. זכרו, רבי יונתן בן עוזיאל החל את תרגומו הארמי לישעיהו נ"ג כדלקמן:

"הא יצלח עבדי משיחא יראם ויסגיא ויתקף (וינטל) לחדא : כמא דסברו ליה בית ישראל יומין סגיאין דהוה חשוך ביני עממיא חזויהון וזיויהון מבני אינשא"

(רוצה לומר: הנה יצלח עבדי המשיח ירום ונשא וגבה מאוד : כשבית ישראל הביטו אליו מזה ימים רבים משום שחשך משחור תואר פניהם בקרב הגויים וגוון פניהם כהה יותר מבני-אנוש)

ומדרש רבא – על רות ב': י"ד.

"ד"א מדבר במלך המשיח · גשי הלום· קרובי למלכות · ואכלת מן הלחם · זה לחמה של מלכות · וטבלת פתך בחומץ · אלו היסורין · שנאמר (ישעיה נ"ג) והוא מחולל מפשעינו..."
מדוע לא קוראים עוד את ישעיהו נ"ג בבתי הכנסת? פשוט מאוד, עלינו להאשים את ה"נוצרים" בכך. מדוע שאנו, היהודים, נרצה לקרוא אותו ושהוא יסמל אפילו במידת מה את המשיח של הגויים, שנקרא "JESUS CHRIST" ? שם אשר אני, כותב המאמר, מתעב. האם לא רדפו ועינו אותנו וטבחו בנו בשמו של ה"CHRIST"? אנו נרדפנו מאז זמנו של אותו פגן, הקיסר קונסטנטין, שהוא המייסד האמיתי של "הכנסייה הרומית-קתולית הקדושה". הרדיפות הגיעו מ"כנסיות נוצריות" כביכול רבות, כולל הכנסייה שיסד מרטין לותר, אשר כתב את הספר הנורא "THE JEWS AND THEIR LIES" (היהודים והשקרים שלהם). ואז בא "הרייך השלישי", וכן, נאצים רבים הלכו לכנסיות בימי ראשון, לכנסיות קתוליות או לותרניות. לפיכך, מדוע שנרצה לקחת חלק כלשהו בדבר שאפילו נשמע מעט כמו המשיח הנוצרי? בהסתמך על ההתנהגות הנוצריה, אינני מאשים אותנו על שאיננו קוראים את ישעיהו נ"ג אם הוא מזכיר, ולו רק במידת מה, את המשיח הנוצרי. למרות זאת, ישעיהו נ"ג ניתן לנו מאת הקדוש ברוך הוא, דרך עבדו ישעיהו. ופרק זה צריך בעל חשיבות כמו כל ספר ופרק אחרים בתנ"ך. אל תיתן ליחסם לעמעם את בינתך, דבר זה יכול למנוע מאתנו מלחקור מיהו באמת "העבד הסובל".

לסיום
קיימים כמיליון יהודים ברחבי העולם, היודעים מיהו העבד הסובל שעליו מדבר ישעיהו בפרק נ"ג, ביניהם ניתן למצוא רבנים בוגרי ישיבות, אנשים יודעי תורה, אנשים אשר הגיעו להכרה ולהבנה של הפרק ושל המשיח עליו מדובר. כותב המאמר, יהודי חרדי, גילה את האמת ב1977. גיליתי שכה רבים מגדולי חז"ל אכן צדקו!

Thus, what do the some of the famed Rabbis of blessed memory have to say about Yeshayahu 53

Many, including Rambam agree that this chapter certainly spoke about our blessed Moshiach!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests